WOK-status voor je scooter. Wat nu?
Na een controle heeft de politie je verteld dat je je scooter voorlopig achter slot en grendel moet zetten. Je mag niet met je scooter de weg op, want hij een WOK-status gekregen. Nu wil jij weten wat een WOK-status is. En wat het betekent voor je scooter. In deze blog leggen onze experts het je uit.
Wat is een WOK-status?
Krijgt je scooter, fatbike, motorscooter of elektrische scooter een WOK-status? Dan is het goed mis. Een voertuig wordt door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) met een WOK-status gemarkeerd als het voertuig niet veilig genoeg is om op te rijden. Je voertuig moet dan waar nodig aangepast en opnieuw gekeurd worden.
Zolang je voertuig een WOK-status heeft, mag je er de weg niet mee op. WOK staat namelijk voor ‘Wacht Op Keuring’. Pas als hij de keuring doorstaat, mag je er weer mee rondrijden. De RDW wil hiermee de veiligheid op de weg vergroten en de kans op ongelukken verkleinen.
Wanneer krijg je een WOK-status?
Je moet het behoorlijk bont maken om een WOK-melding te krijgen. Zo’n melding krijg je namelijk niet zomaar: een kapotte koplamp is voor de RDW vaak geen reden om je scooter van de weg te houden. Een WOK-melding krijg je alleen als een politieagent vindt dat je voertuig niet veilig genoeg is om op verder te rijden. In de meeste gevallen gaat het om scooters die zijn opgevoerd. Maar je kunt ook een WOK-status krijgen als je rondrijdt met een loszittend frame of versleten banden.
Bij welke snelheid krijg je een WOK?
De politie heeft strakke richtlijnen voor de maximumsnelheid van scooters. Als uit de rollertestbank blijkt dat je scooter is opgevoerd - ook al is het maar met één kilometer per uur - kun je al een WOK-status krijgen. Inclusief de marge mag je scooter maximaal 51 km/u kunnen rijden.
Het zal je daarom niet verbazen dat het opvoeren van een scooter niet verstandig is. Naast de WOK-status, krijg je voor een bekeuring of wordt zelfs je rijbewijs ingenomen. Maar bovenal is het rijden op een opgevoerde scooter gevaarlijk. Alle onderdelen van de scooter - waaronder de remmen - zijn gemaakt voor een maximumsnelheid van 45 km/u. Gaat je voertuig harder dan dat? Dan heb je kans dat een aantal onderdelen niet meer naar behoren werken.
Wat gebeurt er tijdens een RDW-keuring?
Tijdens een RDW-keuring neemt een deskundige je scooter van voor tot achter onder de loep. Hij of zij let onder andere op:
- Het framenummer. Deze moet leesbaar zijn en overeenkomen met het kentekenbewijs;
- Aangelaste onderdelen;
- De verlichting. Deze moet naar behoren werken. Het gaat dan over het groot- en stadslicht, richtingaanwijzers, remlicht en achterlicht;
- De claxon. Deze moet naar behoren werken;
- De voor- en achterrem. Deze moeten naar behoren werken;
- De rode en oranje reflectoren. Deze moeten naar behoren werken;
- De banden. Deze moeten het juiste profiel bevatten en de juiste draairichting hebben;
- Het voertuig moet niet harder kunnen rijden dan de wet voorschrijft.
Of je nu een WOK-melding hebt gekregen vanwege de topsnelheid van je scooter of niet, tijdens een RDW-keuring loopt een deskundige zo goed als heel je scooter na. Dat betekent dat je scooter dus ook afgekeurd kan worden op een ander onderdeel dan waarvoor je bent aangehouden. Het is daarom verstandig om zelf de scooter helemaal na te lopen, voordat je hem naar de keuring brengt.
Let op: neem je legitimatie en het volledige kentekenbewijs mee naar de keuring.
Wanneer mag mijn scooter weer de weg op?
Als je scooter een WOK-melding krijgt, wordt je geduld flink op de proef gesteld. De wachttijd voor een RDW-keuring kan oplopen tot soms wel 8 weken. En zelfs als je scooter uiteindelijk is goedgekeurd, mag je er nog niet direct de weg mee op. Dat mag pas als je WOK-status is verwijderd. Daar krijg je een brief van. Die valt binnen 5 werkdagen op de deurmat.
WOK-status voorkomen: handige tips
Niemand zit te wachten op een scooter met WOK-status. Gelukkig is het heel makkelijk om een WOK-status te voorkomen. We hebben de beste tips voor je op een rij gezet.
Controleer of je scooter voldoet aan alle permanente eisen;
Zorg ervoor dat je scooter niet harder kan rijden dan wettelijk is toegestaan. Houd er rekening mee dat na verloop van tijd - of na een onderhoudsbeurt - je scooter een iets hogere maximumsnelheid kan halen. Controleer daarom regelmatig je topsnelheid;
Controleer regelmatig de profieldiepte in je band. Deze moet minimaal 1,6 millimeter zijn;
Controleer regelmatig of alle onderdelen van je scooter goed vastzitten. Draai waar nodig schroeven aan;
Controleer regelmatig of alle remmen naar behoren werken. Doe een uitgebreide remtest op de weg.
Wat kost een WOK-melding scooter?
Theoretisch zijn de kosten voor een WOK-melding €0,-. Toch hebben we slechts nieuws. Vaak krijg je naast je WOK-melding een boete, bijvoorbeeld als je scooter is opgevoerd. Heb je een scooter die tot 10 km/u harder kan dan toegestaan, dan betaal je al €60,-. Kan hij 11 tot en met 15 km/u harder? Dan valt er een boete van €120,- op de mat. En rij je op een snelheidsduivel die de maximale snelheid van een scooter met 15 km/u kan overschrijden? Dan ben je binnenkort €250,- lichter.
Het slechte nieuws is dan nog niet op. Je scooter heeft niet voor niets een WOK-status: hij is niet veilig genoeg om op te rijden. Jij bent verantwoordelijk om je scooter dusdanig te herstellen, dat hij de volgende RDW-keuring doorstaat. Die keuring kost je ook nog eens ruim €80,- per keer. Bovendien mag een scooter met een WOK-status de weg niet op. Je zult dus vervangend vervoer moeten regelen om je scooter bij de RDW-garage te krijgen. Zo lopen de kosten voor een WOK-status beetje bij beetje hoog op.
Kan je een scooter met WOK verkopen?
Ben je je scooter met WOK-status liever kwijt dan rijk, dan kun je hem verkopen. Het is toegestaan om een scooter met WOK-status van de hand te doen, mits je dit duidelijk vertelt aan de koper. Het klinkt misschien verleidelijk om te liegen over de status van je scooter. Maar dat heeft weinig zin. Bij de overschrijving komt de WOK-status van de scooter snel aan het licht.
Let op: houd er rekening mee dat een scooter met een WOK-status veel minder waard is dan een normale scooter.