2-takt of 4-takt scooter: Wat is het verschil?
Als je op zoek bent naar een nieuwe scooter of fatbike, kom je vast wel eens woorden tegen waarvan je het bestaan niet eens wist. 2-takt of 4-takt bijvoorbeeld. Het zijn twee soorten motoren, maar wat betekenen ze precies? En voor welke variant zou jij moeten kiezen? Onze experts leggen het aan je uit.
2-takt scooter
Een 2-takt scooter is een scooter die wordt aangedreven door een 2-takt verbrandingsmotor. Deze motor heeft slechts twee bewegingen (slagen) nodig om de kracht te genereren die nodig is om de scooter te laten bewegen. Hij werkt zo:
- Luchtmengsel en brandstof: Om te beginnen mengt de scooter lucht en brandstof in een speciale ruimte binnen de motor.
- Compressieslag: In een 2-takt motor wordt dit mengsel onder druk gezet (gecomprimeerd) door een bewegend deel. Dat noemen we de zuiger.
- Ontsteking: Daarna wordt dit samengeperste mengsel ontstoken door een vonk van een bougie. Zie dit als een vonk in een aansteker die brandstof doet ontvlammen.
- Kracht en uitlaat: Het vuur dat ontstaat, duwt de zuiger naar beneden. Terwijl de zuiger naar beneden beweegt, wordt de energie van de brandstof gebruikt om de scooter aan te drijven en vooruit te bewegen. Tegelijkertijd wordt de verbrande lucht en rook uitgestoten via een uitlaat aan de achterkant van de scooter.
- Herhaling: De stappen 1 tot en met 4 volgen zich in rap tempo op en herhalen zich steeds weer terwijl je rijdt. Zo blijft je scooter rijden.
4-takt scooter
Een 4-takt scooter is een scooter die wordt aangedreven door een 4-takt verbrandingsmotor. Deze motor heeft vier bewegingen (slagen) nodig om de kracht te genereren die nodig is om de scooter te laten bewegen. Hij werkt zo:
- Inlaat: Om te beginnen trekt de 4-takt scooter lucht in de motor via een speciale inlaatklep.
- Luchtreiniging en brandstoftoevoer: De lucht die de motor binnenkomt, wordt gemengd met brandstof (meestal benzine) in een speciale carburateur. Dit mengsel wordt in de motor gebracht.
- Compressieslag: De zuiger in de motor beweegt naar boven, waardoor het mengsel van lucht en brandstof wordt samengeperst. Dit creëert een sterke druk in de motor.
- Ontsteking: Een vonk van een bougie ontsteekt het samengeperste mengsel. Dit zorgt voor een explosie die de zuiger naar beneden duwt.
- Kracht en uitlaat: Wanneer de zuiger naar beneden wordt geduwd, wordt de beweging omgezet in kracht die de scooter aandrijft en vooruit beweegt. Tegelijkertijd worden de verbrandingsgassen uitgestoten via eenuitlaatsysteem.
- Terugkeer: Na deze cyclus gaat de zuiger weer omhoog, duwt de verbrandingsgassen uit de motor en begint het proces opnieuw.
De verschillen
Je ziet dus: 2-takt motoren en 4-takt motoren werken op een heel andere manier. Maar er zijn meer verschillen. Die verschillen zetten we op een rij.
- Benzine: 2-takt motoren gebruiken een mengsel van benzine en smeerolie Een 4-takt motor doet dat niet. Daar wordt olie opgeslagen in een aparte carter.
- Brandstofverbruik: 2-takt motoren gebruiken over het algemeen meer brandstof omdat de verbrandingscyclus minder efficiënt is. Gemiddeld rijdt een 2-takt motor 20 kilometer met 1 liter brandstof. Een 4-takt motor gaat 40 liter mee met 1 liter.
- Uitstoot: 2-takt motoren hebben over het algemeen een hogere uitstoot dan een 4-takt motor en zijn daarom minder milieuvriendelijk.
- Onderhoud: 2-takt motoren hebben minder bewegende en minder gevoelige onderdelen dan 4-takt motoren. Dat betekent minder onderhoud en lagere productiekosten. 2-takt motoren zijn mede daarom vaak goedkoper.
- Vermogen-gewichtsverhouding: 2-takt motoren hebben vaak een hoger vermogen-gewichtsverhouding dan 4-takt motoren. Dat betekent dat ze licht en krachtig zijn voor hun grootte.
- Geluid: 2-takt motoren maken over het algemeen meer geluid dan 4-takt motoren.
Wat is sneller, 2 takt of 4 takt?
Voor degenen die het gas graag helemaal opengooien: wat is sneller, een 2-takt of 4-takt? De verschillen zijn tegenwoordig klein, maar een 2-takt motor trekt over het algemeen sneller op én haalt een hogere topsnelheid dan een 4-takt motor. Dat komt omdat een 2-takt motor de vermogenscyclus in slechts 2 slagen afrondt. Bovendien bestaat hij uit minder onderdelen, waardoor ze lichter zijn. Ook dat zorgt ervoor dat de snelheid omhoog gaat.
Wat is beter, 2 takt of 4 takt?
Een 2-takt of een 4-takt, welke moet je kiezen? Dat is vanuit ons kantoor, zonder jouw wensen te kennen, niet te zeggen. Voor iedere motor valt iets te zeggen. Zet vooral je wensen op een rij en bedenk welke wens je het allerbelangrijkst vindt.
Welke motor past bij jou?
- Vind je betrouwbaarheid belangrijk? Kies een 4-takt motor.
- Ga je je scooter intensief gebruiken? Kies een 4-takt motor.
- Wil je niet te veel uitgeven aan je scooter? Kies een 2-takt motor.
- Wil je zo min mogelijk onderhoud aan je scooter? Kies een 2-takt motor.
- Wil je een zo milieuvriendelijk mogelijke scooter? Kies een 4-takt motor.
Advies nodig?
De perfecte scooter, fatbike, elektrische scooter of motorscooter kiezen, is een hele uitdaging. Dat snappen we. Daarom helpen de specialisten van La Souris je graag verder. Kom langs in een van onze winkels of bel ons via het nummer van jouw dichtstbijzijnde winkel. Dan heb je binnen no time de antwoorden op al je vragen.